Awaria w aucie - jedziemy do warsztatu

motywa Johna Blenkinsopa z 1812 Pojazd Siegfrieda Marcusa z 1889 Ford Model T z 1911 Jednak pierwszym udokumentowanym pojazdem napędzanym silnikiem cieplnym był parowy wehikuł francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa-Josep

Awaria w aucie - jedziemy do warsztatu

Pojazd Siegfrieda Marcusa

Pierwsze pojazdy napędzane parą (1769-1830)
Powóz parowy konstrukcji Richarda Trevithicka stosowany w Londynie z 1802
Lokomotywa Trevithicka
Rakieta Stephensona
Lokomotywa Johna Blenkinsopa z 1812
Pojazd Siegfrieda Marcusa z 1889
Ford Model T z 1911

Jednak pierwszym udokumentowanym pojazdem napędzanym silnikiem cieplnym był parowy wehikuł francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa-Josepha Cugnot, zbudowany w 1769. Pojazd Cugnot?a przeznaczony do ciągnięcia dział, był napędzany prymitywną, dwucylindrową maszyną parową, która umożliwiała jego ruch z prędkością zaledwie 4 km/h. Dlatego też, pojazd ten nie doczekał się uznania ówczesnych ludzi i szybko odszedł w zapomnienie.

W 1801 angielski inżynier Richard Trevithick reaktywował ideę użycia maszyny parowej do napędzania pojazdu. Udoskonaliwszy maszynę parową, zastosował ją do napędu, ?lokomotywy drogowej? i jako pierwszy w świecie, w 1804 przejechał pomyślnie 150 km, zabierając jednocześnie 12 pasażerów. Parowóz ten nie odniósł jednak sukcesu finansowego, i dlatego też często błędnie podaje się Rakietę George?a i Roberta Stephensonów jako pierwszy parowóz świata. Został on skonstruowany w 1829, właściwie była to udoskonalona wersja parowozów konstruowanych w poprzednich latach (pierwszą linię kolejowa George Stephenson uruchomił już w 1825). W Rakiecie zastosowano wielorurowy kocioł, który znacznie poprawił jej osiągi. Zbudowano ją głównie dla uczestnictwa w konkursie Rainhill Trials, którego zwycięska maszyna miała być używana przez kolej Liverpool ? Manchester. Rakieta zwyciężyła, ponieważ jako jedyna przetrwała wszystkie próby, a jej osiągi odpowiadały organizatorom. 15 września 1830 miał miejsce pierwszy śmiertelny wypadek w historii kolei ? podczas oficjalnego otwarcia linii Liverpool ? Manchester, zginął William Huskisson.
Kalendarium

ok. 4000 p.n.e. ? koło
1740 ? najstarszy znany rysunek parowego działa samobieżnego
1769 ? artyleryjski ciągnik parowy Nicolasa Cugnota
1801 ? parowy trójkołowiec Richarda Trevithicka
1811 ? angielski wynalazca John Blenkinsop wraz Matthew Murrayem opatentował konstrukcję parowozu z kołem zębatym poruszającym się po zębatej szynie biegnącej z boku torów.
1825 ? dyliżans parowy (omnibus) Gurneya w Anglii
1827 ? amerykański pojazd parowy Oshkosh Shomera i Farranda
1834 ? dyliżans parowy Dietza we Francji
1865 ? angielska ustawa Ustawa o czerwonej fladze praktycznie zakazuje używania drogowych pojazdów parowych
1875 ? pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym ? Siegfried Marcus, Wiedeń
1888
samochód ze skrzynią biegów ? Carl Benz
Opona pneumatyczna ? John Boyd Dunlop
1894 ? we Francji odbył się pierwszy wyścig samochodowy z serii Grand Prix na 126 km trasie Paryż ? Rouen
1897 ? Stanisław Grodzki uzyskuje pierwsze prawo jazdy wydane w Warszawie na prowadzenie samochodu Peugeot P-9
1904 ? w Warszawie powstają omnibusy z silnikiem
1913 ? taśma produkcyjna ? Henry Ford
1919 ? rozrusznik silnika elektryczny
1925 ? hamulec hydrauliczny
1932 ? automatyczna skrzynia biegów ? F. Kreis, Niemcy
1947 ? opona bezdętkowa
1954 ? silnik Wankla


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_motoryzacji


Jaki samochód wybrać?

Choć większość osób marzy o posiadaniu drogiego i pełnego wielu gadżetów auta, zazwyczaj jest to jednak niemożliwe. Z drugiej strony, w ciągu ostatnich lat możemy zaobserwować naprawdę wiele szykownych i nowoczesnych samochodów na naszych ulicach. Świadczy to o tym, że często poziom życia kierujących wzrasta, więc mogą się oni zdecydować na lepsze auto. Zdecydowanie jednak najbardziej na topie pozostają niedrogie, klasyczne samochody, które nie są naszprycowane zbyt dużą ilością elektroniki, która mogłaby ulec awarii podczas jazdy. Takie samochody są najczęściej wybierane nie tylko przez świeżo upieczonych kierowców, ale również przez osoby, które mają już wieloletnie doświadczenie za kółkiem.


Czystość filtrów samochodowych

Filtry w samochodzie pełnią bardzo ważne funkcje. Umożliwiają one korzystanie z samochodu bez obaw o to, że do ważnych części składowych naszego auta przedostanie się jakiś drobny element, który sprawi, że zatkana część ulegnie awarii. Regularne sprawdzanie czystości filtrów w każdym aucie powinno być normą, jednak najczęściej tak nie jest. Zwykle kłopoty z autem dopiero stanowią sygnał o tym, że coś jest na rzeczy. Zatkany filtr powietrza czy każdy inny potrafi skutecznie uniemożliwić sprawne działanie samochodu. W niektórych przypadkach zanieczyszczony filtr może nawet doprowadzić do przedostania się zabrudzeń do oleju czy paliwa, a to może mieć dość groźne konsekwencje.



© 2019 http://dolce-vita.net.pl/